Πέμπτη 10 Σεπτεμβρίου 2020

Τα παιδιά, ο κορονοϊός και ο καπιταλισμός

Το ότι τα παιδιά στον καπιταλιστικό κόσμο υποφέρουν διπλά με τον κορονοϊό δεν είναι μυστικό. Το βλέπουμε κι εδώ που η κυβέρνηση έχει χάσει το μέτρο και δεν γνωρίζει πώς να λειτουργήσει τα σχολεία ασφαλώς και αποτελεσματικά.

 Δεν είναι ο κορονοϊός. Είναι ο καπιταλιστικός τρόπος οργάνωσης της Παιδείας. Αυτή είναι η αιτία.

 Και η αποκλεισμένη Κούβα έχει κορονοϊό. Ωστόσο, ούτε ένα παιδί δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα, πολύ δε περισσότερο η Παιδεία της που βρίσκεται ψηλά στα στάνταρ ποιότητας, σε σχέση και με ανεπτυγμένες καπιταλιστικές χώρες. Κι ας ζει με 60 χρόνια εμπάργκο!

 Παρακάτω παραθέτω κάποια στοιχεία για τα παιδιά στον καπιταλιστικό κόσμο εν μέσω πανδημίας και εκτός αυτής με καταστάσεις που ποτέ δεν υπήρξαν σε σοσιαλιστικές χώρες.

 Αποσπάσματα

 -Σύμφωνα με τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας (ILO) ήδη προ της πανδημίας Covid-19, εργάζονταν 152 εκατομμύρια παιδιά και νέοι σε μεταλλεία, νοικοκυριά, βιομηχανίες, στον δρόμο ή στα χωράφια, οι μισοί κάτω από άσχημες και επικίνδυνες συνθήκες. Η πανδημία θα απομακρύνει ακόμα περισσότερους ανήλικους από το σχολείο..

 -πολλές οικογένειες λόγω της ένδειας, δεν βλέπουν άλλη διέξοδο και στέλνουν τα παιδιά τους να δουλέψουν… Λίγες ημέρες μετά την απαγόρευ­ση (λόγω κορονοϊού) πεινούσαν. Έτσι, προσπάθησαν τουλάχιστον να κερδίσουν κάποια ψιλά ή να ζητιανέψουν.

 -Για 365 εκατομμύρια παιδιά σχολικής ηλικίας το κλείσιμο του σχολείου τους σήμαινε ότι έχα­ναν το δωρεάν γεύμα που τους προσφερόταν, για αρκετά το μοναδικό γεύμα της ημέρας!

 -Ήδη πριν την απαγόρευση, σύμφωνα με τον ΟΗΕ, περίπου 400 εκατομμύρια παιδιά ζούσαν διεθνώς σε συνθήκες ακραίας φτώχειας Επιπλέον 66 εκατομμύρια αγόρια και κορίτσια απειλούνται από την κρίση του κορονοϊού και άρα από την παιδική εργασία.

 -Ινδία. Λόγω της απαγόρευσης πολλές οικογένειες δανείζονται χρήματα για να πληρώσουν το νοίκι και το φαγητό τους. Οι φτωχοί δεν μπορούν να πάρουν μια πίστωση από την τράπεζα και συνεπώς στρέφονται σε ιδιώτες δανειστές Αυτοί απαιτούν εξωφρε­νικούς τόκους μέχρι και 20% την εβδομάδα.

 -Απειλούνται επίσης κορίτσια και αγόρια των οποίων οι γονείς απασχολούνται στον ανεπί­σημο τομέα της οικονομίας, … και τα οποία εργάζονται ως πωλήτριες στον δρόμο, οικιακές βοηθοί, σκουπιδιάρηδες, εργάτες στις οικοδομές ή τα χωράφια.

 -Διεθνώς το ένα τέ­ταρτο των εργαζομένων απασχολείται σ' αυ­τόν τον τομέα (παραοικονομίας). Ο Διεθνής Οργανισμός Εργασί­ας (ILO) εκτιμά ότι παγκοσμίως τον Μάιο 2020 επιπλέον 1.6 δισεκατομμύρια άνθρωποι πού εργάζονταν σ' αυτόν τον τομέα δεν μπόρεσαν να απασχοληθούν λόγω της απαγόρευσης εξό­δου και δεν είχαν κανένα εισόδημα.

 -Ο κίνδυνος είναι μεγάλος, παιδιά, προπα­ντός κορίτσια, να μην επιστρέψουν στο σχο­λείο μετά την κρίση και να πρέπει να συνεχίσουν να δουλεύουν

 -Σύμφωνα με την UNESCO, τον Μάιο περίπου 1,5 δισεκατομμύριο μαθητές και μαθήτριες σε 186 χώρες δεν πήγαν στο σχολείο τους

 -Όποιο (παιδί) ξεκίνησε να δουλεύει την εποχή της απαγόρευσης, δύσκολα θα επιστρέψει στο σχολείο.

 Πηγή: Περιοδικό Υγιεινή και Ασφάλεια της Εργασίας του ΕΛΙΝΥΑΕ, τεύχος ΜΑΗ - ΙΟΥΝ – ΙΟΥΛ – ΑΥΓ 2020, αναδημοσίευση από το περιοδικό Erziehung und Wissenschaft (Εκπαίδευση και Επιστήμη), τεύχος 07-08/2020, του Γερμανικού Συνδικάτου για την Παιδεία GEW.

 

 


Η παιδική εργασία και η πανδημία Covid-19

 

Σύμφωνα με τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας (ILO) ήδη προ της πανδημίας Covid-19, εργάζονταν 152 εκατομμύρια παιδιά και νέοι σε μεταλλεία, νοικοκυριά, βιομηχανίες, στον δρόμο ή στα χωράφια, οι μισοί κάτω από άσχημες και επικίνδυνες συνθήκες. Η πανδημία θα απομακρύνει ακόμα περισσότερους ανήλικους από το σχολείο, λέει η γερμανίδα κοινωνιολόγος και δημοσιογράφος Barbara Κuppers, ειδικός σε θέματα δικαιωμάτων του παιδιού της μη κυβερνητικής οργάνωσης *Γη των ανθρώπων» (Terre des hommes) σε συνέντευξή της στο περιοδικό Erziehung und Wissenschaft (Εκπαίδευση και Επιστήμη), τεύχος 07-08/2020, του Γερμανικού Συνδικάτου για την Παιδεία GEW

 

Περιοδικό: Κυρία Kuppors. υπάρχει σήμερα πε­ρισσότερη παιδική εργασία λόγω Covid-19;

Β.Κ.: Ναι. Οι συνεταίροι μας στην Αφρική, την Ασία και τη Λατινική Αμερική μας πληροφο­ρούν ότι μετά την απαγόρευση κυκλοφορίας (lockdown) πολύ μεγαλύτερος αριθμός παι­διών ζητιανεύει στους δρόμους, πουλά εκεί λαχανικά και φρούτα ή εργάζεται με τους γο­νείς του στα χωράφια Στις Φιλιππίνες αυξήθη­κε σαφώς η ζήτηση για παιδιά που εκδίδονται διαδικτυακά στο Webcam. Αυτό επιβεβαιώνε­ται από την Europol.

Περιοδικό: Γιατί λόγω της κρίσης του κορωνοίού αυξήθηκε ο αριθμός των εργαζόμενων παιδιών;

Β.Κ.: Γιατί πολλές οικογένειες λόγω της έν­δειας, δεν βλέπουν άλλη διέξοδο και στέλνουν τα παιδιά τους να δουλέψουν. Πολλοί μεροκαματιάρηδες, λόγω της απαγόρευσης, κατα­ποντίστηκαν από τη μια μέρα στην άλλη στην ανυπαρξία. Λίγες ημέρες μετά την απαγόρευ­ση πεινούσαν. Έτσι, προσπάθησαν τουλάχιστον να κερδίσουν κάποια ψιλά ή να ζητιανέψουν. Για 365 εκατομμύρια παιδιά σχολικής ηλικίας το κλείσιμο του σχολείου τους σήμαινε ότι έχα­ναν το δωρεάν γεύμα που τους προσφερόταν, για αρκετά το μοναδικό γεύμα της ημέρας. Ήδη πριν την απαγόρευση, σύμφωνα με τον ΟΗΕ περίπου 400 εκατομμύρια παιδιά ζούσαν διεθνώς σε συνθήκες ακραίας φτώχειας Επιπλέον 66 εκατομμύρια αγόρια και κορίτσια απειλούνται από την κρίση του κορωνονού και άρα από την παιδική εργασία.

Περιοδικό: Φοβάστε ότι περισσότεροι ανήλι­κοι θα γίνουν δούλοι λόγω χρεών;

Β.Κ.: Ναι. Η δουλεία λόγω χρέους είναι ακόμα διαδεδομένη στη νότια Ασία Φοβούμαστε ότι τώρα σημαντικά περισσότεροι άνθρωποι θα βρεθούν σ’ αυτόν τον φαύλο κύκλο. Για πα­ράδειγμα στην Ινδία Οι συνεταίροι μας εκεί μας πληροφορούν ότι λόγω της απαγόρευσης πολλές οικογένειες δανείζονται χρήματα για να πληρώσουν το νοίκι και το φαγητό τους. Οι φτωχοί δεν μπορούν να πάρουν μια πίστωση από την τράπεζα και συνεπώς στρέφονται σε ιδιώτες δανειστές Αυτοί απαιτούν εξωφρε­νικούς τόκους μέχρι και 20% την εβδομάδα. Επειδή οι οικογένειες δεν μπορούν να πλη­ρώσουν τους τόκους, και πολύ περισσότερο να αποπληρώσουν το κεφάλαιο, οι δανειστές απαιτούν ένα μέλος της οικογένειας να εξο­φλήσει το χρέος με την εργασία του για μεγαλύτερο ή μικρότερο διάστημα. Συνήθως, αυτά είναι τα παιδιά. [...]

Περιοδικό: Ποια παιδιά απειλούνται περισσό­τερο από την εργασία λόγω του κορωνοΐού:

Β.Κ.: Κορίτσια και αγόρια που ήδη μειονεκτούν, δηλαδή φτωχά και παρατημένα παιδιά παιδιά του δρόμου, παιδιά προσφύγων, παιδιά μεταναστών, παιδιά από περιοχές σε κρίση, τα οποία μεγαλώνουν χωρίς τους γονείς τους. Απειλούνται επίσης κορίτσια και αγόρια των οποίων οι γονείς απασχολούνται στον ανεπί­σημο τομέα της οικονομίας, συνεπώς δίχως συμβάσεις ή εργασιακή διασφάλιση, και τα οποία εργάζονται ως πωλήτριες στον δρόμο, οικιακές βοηθοί, σκουπιδιάρηδες, εργάτες στις οικοδομές ή τα χωράφια. Διεθνώς το ένα τέ­ταρτο των εργαζομένων απασχολείται σ' αυ­τόν τον τομέα. Ο Διεθνής Οργανισμός Εργασί­ας (ILO) εκτιμά ότι παγκοσμίους τον Μάιο 2020 επιπλέον 1.6 δισεκατομμύρια άνθρωποι πού εργάζονταν σ' αυτόν τον τομέα δεν μπόρεσαν να απασχοληθούν λόγω της απαγόρευσης εξό­δου και δεν είχαν κανένα εισόδημα.

Περιοδικό: Εξ αιτίας του κορονοϊού έκλεισαν σε όλο τον κόσμο σχολεία και μέχρι σήμερα σε πολλά μέρη δεν γίνεται κανένα μάθημα. Πώς επιδρά αυτό στην παιδική εργασία;

Β.Κ.: Ο κίνδυνος είναι μεγάλος, παιδιά, προπα­ντός κορίτσια, να μην επιστρέφουν στο σχο­λείο μετά την κρίση και να πρέπει να συνεχίσουν να δουλεύουν. Βεβαίως, προπαντός οι αναπτυσσόμενες χώρες αναγνώρισαν ότι χρει­άζονται νέους ανθρώπους με προσόντα, εάν επιθυμούν να αναπτύξουν την οικονομία τους. Για τον λόγο αυτό η Ινδία εισήγαγε το 2010 την υποχρεωτική εκπαίδευση και έτσι έξι εκατομ­μύρια παιδιά βρέθηκαν στα θρανία Αλλά αυτό θα μπορούσε να χαθεί λόγω της κρίσης. Σύμφωνα με την UNESCO, τον Μάιο περίπου 1.5 δισεκατομμύριο μαθητές και μαθήτριες σε 186 χώρες δεν πήγαν στο σχολείο τους. Δεν γίνεται μάθημα μέχρι σήμερα σε πολλά μέρη της γης. Με αποτέλεσμα πολλά εκατομμύρια παιδιά σχολικής ηλικίας να χάσουν την επαφή τους με την εκπαίδευση. Η κατ' οίκον διδασκαλία (homoschooling) αφορά τα λιγότερα. Αυτά που ζουν στην ύπαιθρο δεν διαθέτουν βιβλία ρεύμα κινητά ή πρόσβαση στο διαδί­κτυο. Όποιο ξεκίνησε να δουλεύει την εποχή της απαγόρευσης, δύσκολα θα επιστρέψει στο σχολείο.

Περιοδικό: Ποιος μπορεί να εμποδίσει την παι­δική εργασία;

Β.Κ.: Κατ' αρχάς. οι ίδιες οι πληττόμενες χώ­ρες. Οι κυβερνήσεις τους θα πρέπει να επιβάλ­λουν και να ελέγχουν προγράμματα προστασί­ας των παιδιών ακόμα και σε απομακρυσμένες περιοχές, θα πρέπει να επενδύσουν περισ­σότερα στην εκπαίδευση- Είναι σημαντικό οι κατά τόπους αρμόδιοι όχι μόνον να ανοίξουν και πάλι τα σχολεία αλλά και να μαζέψουν και να υποστηρίξουν τα παιδιά, έτσι ώστε να απο­καταστήσουν την επαφή τους με τη μάθηση. Εάν διακόψουν το σχολείο, αυτό θα επιδει­νώσει τον αέναο κύκλο της αμορφωσιάς και της φτώχειας. Η διεθνής κοινότητα μπορεί να εμποδίσει την παιδική εργασία εάν υποστηρί­ξει τοπικά προγράμματα στα πλαίσια των πολι­τικών της για αναπτυξιακή βοήθεια. [...]

Περιοδικό: Ποια ευθύνη φέρουν οι επιχειρή­σεις;

Β.Κ.: Τεράστια. Και οι επιχειρήσεις θα πρέπει να δεσμευτούν περισσότερο ότι η παιδική ερ­γασία στις αλυσίδες τροφοδοσίας τους δεν θα γίνει ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα λόγω της κρίσης του κορωνοϊού. από αυτό που ήταν ήδη πριν την πανδημία Μόλις ανοίξουν, θα πρέπει επιχειρήσεις που ενεργοποιούνται σε διεθνή κλίμακα να ελέγχουν εάν εκεί εργάζονται παι­διά. Για την υφαντουργία αυτό σημαίνει ότι θα εξετάζει όχι μόνον τις εγκαταστάσεις ραφής, αλλά και όλα τα προηγούμενα στάδια παρα­γωγής. όπως τα κλωστήρια ή τα χωράφια πα­ραγωγής βάμβακα στα οποία σε πολλά μέρη ο κανόνας είναι η παιδική εργασία. Αλλά και ο πολιτικός κόσμος φέρει ευθύνη. Χρειαζόμαστε επιτέλους έναν νόμο που θα υποχρεώνει τις επιχειρήσεις να καθιστούν τις αλυσίδες τροφο­δοσίας τους διαφανείς και να διασφαλίζουν ότι σε αυτές τηρούνται τα ανθρώπινα και τα εργα­σιακά δικαιώματα και απαγορεύεται η παιδική εργασία. [...]

Περιοδικό: Τι θα μπορούσαν να κάνουν οι κα­ταναλωτές. για παράδειγμα δάσκαλοι και μα­θητές;

Β.Κ.: Για παράδειγμα να στείλουν ένα μέιλ στην εταιρία της οποίας τα προϊόντα προτιμούν και να την ερωτούν τι κάνετε κατά της παιδικής εργασίας: Οι μεγάλες εταιρίες καταγράφουν ασφαλώς τέτοιου είδους ερωτήματα Ιδιαίτε­ρα οι νέοι πελάτες είναι σημαντικοί γι αυτές. Οποιος επιθυμεί να καταναλώνει δίχως παι­δική εργασία μπορεί να προσανατολιστεί από πρωτοβουλίες και σφραγίδες όπως είναι η 'Fair Wear*, η "Gotsή η 'Grliner ΚηοΓ για τα υφάσματα [...]

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου