- · Το ΕΚΠΑ στη θέση 219 παγκοσμίως μεταξύ 12.000 Πανεπιστημίων, ακολουθούν ΑΠΘ και ΕΜΠ*
Η διαμάχη
για την κατάσταση στην Παιδεία και η απόφαση της κυβέρνησης να καταργήσει
το άσυλο με την αιτιολογία ότι θα απαλλαχθούν τα πανεπιστήμια από άτομα και
παραβατικές δραστηριότητες και θα μπορέσουν επιτέλους να λειτουργήσουν
παραγωγικά, φέρνει στο επίκεντρο προβληματισμό για την πραγματική κατάσταση των
πανεπιστημίων. Οι υπέρμαχοι της κατάργησης του ασύλου αφήνουν να εννοηθεί ότι η
παραβατικότητα που σε ορισμένα πανεπιστήμια είναι έντονη, φέρνουν στον πάτο την
απόδοση αυτών των πανεπιστημίων! Υπεύθυνο γι αυτό λένε είναι το άσυλο που
προστατεύει τους παραβάτες και πρέπει να καταργηθεί.
Ανεξάρτητα
του ότι η πάταξη της πραγματικής παραβατικότητας στα πανεπιστήμια δεν τίθεται
υπό αμφισβήτηση, θα πρέπει να ξέρουμε αν αυτή έχει μετατρέψει πραγματικά τα
πανεπιστήμια σε ουραγούς των ΑΕΙ της ΕΕ και του κόσμου ή αν είναι υπερβολικά
μεγεθυμένος ο καταστροφικός ρόλος που της αποδίδουν, έχοντας άλλους στόχους.
Οι πρόσφατες
διεθνείς έρευνες, πάντως, δεν δικαιώνουν τις θεωρίες αυτές. Γιατί; Γιατί έξι
από τα πανεπιστήμια των οποίων η παραβατικότητα είναι παρούσα με διάφορες
μορφές με τρία εξ αυτών στα ύψη, βρίσκονται σε περίοπτη παγκόσμια και ευρωπαϊκή
θέση! Ανάμεσα σε 12.000 πανεπιστήμια του κόσμου, με βάση κριτήρια
πανεπιστημιακής απόδοσης και λειτουργίας, το ΕΚΠΑ κατατάσσεται στη 219η θέση,
το ΑΠΘ στην 293η και το ΕΠΜ στη 382η θέση! Αυτές τις
θέσεις θα τις ζήλευαν πολλά πανεπιστήμια ανεπτυγμένων χωρών με τεράστια
χρηματικά μέσα στη διάθεσή τους.
Δεν θα
πρέπει να ξεχνάμε ότι οι πανεπιστημιακοί συχνά προβάλλουν το σπουδαίο έργο
ερευνητικό και επιστημονικό έργο των ελληνικών πανεπιστημίων με τα ελάχιστα μέσα
που διαθέτουν, παρότι αυτό απαξιώνεται σαν δήθεν συντεχνιακή θέση. Το πόσο
καλούς αποφοίτους βγάζουν τα πανεπιστήμια όμως, φαίνεται από την τεράστια
ζήτηση και απορροφητικότητα που έχουν από μεγάλες εταιρείες στο εξωτερικό και
από τις καινοτόμες start up της χώρας μας που συνδέονται με πολυεθνικές υψηλής
τεχνολογίας. Το πρόβλημα για τη χώρα μας δεν είναι το επίπεδο των πανεπιστημίων
και του επιστημονικού ανθρώπινου δυναμικού αλλά η αδυναμία της οικονομίας να το
αξιοποιήσει και η αρνητική σχέση πτυχίων και θέσεων εργασίας.
Ο πίνακας
ARWU[1]
Σημειώνουμε επίσης, την παγκόσμια διάκριση ελληνικών πανεπιστημίων σύμφωνα με τον πίνακα της Academic
Ranking of World Universities (ARWU), γνωστή ως Shanghai ranking, του οργανισμού Shanghai
Ranking Consultancy. Σύμφωνα με
αυτόν σε 54 ειδικά επιστημονικά πεδία (γνωστικά αντικείμενα) το ΕΠΜ
κατατάσσεται παγκοσμίως, μεταξύ 4.000 κορυφαίων πανεπιστημίων, στις θέσεις
101-150 στην Επιστήμη και Τεχνολογία Μεταφορών, 29ο στη
Ναυτική/Θαλάσσια Τεχνολογία και στις θέσεις 151-200 στους Υδατικούς Πόρους. Το ΕΚΠΑ
έχει πολύ σημαντικές επιδόσεις στον τομέα της Φυσικής (θέσεις 101-150),
Οδοντιατρικής (θέσεις 101-150), της Φαρμακευτικής (θέσεις 151-200), των
Βιολογικών Επιστημών (301-400) και της Κλινικής Ιατρικής (θέσεις 201-300),
το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών που έχει βρεθεί στο στόχαστρο παραβατών,
μέσων ενημέρωσης αλλά και πολιτικών, βρίσκεται στις θέσεις 151-200
παγκοσμίως στον τομέα της Οικονομικής Επιστήμης και Χρηματοοικονομικής και το ΑΠΘ
είναι πολύ ψηλά στη λίστα στις Κτηνιατρικές Επιστήμες (θέσεις 101-150), σε
Γεωργικές Επιστήμες (301-400), Επιστήμες και Μηχανική της Ενέργειας (301-400).
Σπουδαίες θέσεις παγκοσμίως κατέχουν επίσης σε ειδικές επιστήμες το Γεωπονικό
Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Πανεπιστήμιο Κρήτης.
Σύμφωνα με
το ΑΠΕ-ΜΠΕ[2]:
Το
Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ) βρίσκεται στη θέση 219 παγκοσμίως μεταξύ 12.000
Πανεπιστημίων, σύμφωνα με τη νέα παγκόσμια κατάταξη πανεπιστημίων «Webometrics
Ranking of World Universities» για το δεύτερο εξάμηνο του 2019. Επιπροσθέτως
βρίσκεται στην 70η θέση στην Ευρώπη μεταξύ των 5.832 ευρωπαϊκών πανεπιστημίων.
Ακολουθεί
στην παγκόσμια κατάταξη το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) στη
θέση 293 και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ) στη θέση 382, ενώ την πρώτη
πεντάδα συμπληρώνουν το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων στη θέση 540 και το Πανεπιστήμιο
Πατρών στη θέση 564.
Σε παγκόσμιο
επίπεδο στα πρώτα δέκα πανεπιστήμια τα εννέα είναι αμερικανικά: Χάρβαρντ,
Στάνφορντ, ΜΙΤ, Καλιφόρνια-Μπέρκλεϊ, Ουάσιγκτον, Μίσιγκαν, Οξφόρδης, Κολούμπια,
Κορνέλ και Πενσιλβάνια.
Η
συγκεκριμένη κατάταξη καταρτίζεται από τη Cybermetrics (CCHS), μια μονάδα του
Ισπανικού Εθνικού Κέντρου Ερευνών (Spanish National Research Council – CSIC),
που αποτελεί και το κύριο ερευνητικό ίδρυμα της Ισπανίας. Τα πανεπιστήμια
κατατάσσονται με βάση ορισμένα κριτήρια, τα οποία αφορούν κυρίως την παρουσία
και τη δημοτικότητα τους στον παγκόσμιο ιστό, την επίδραση του ερευνητικού τους
έργου, όπως αυτή αποτυπώνεται στο συνολικό αριθμό ετεροαναφορών των άρθρων και
των δημοσιεύσεων των καθηγητών και των ερευνητών τους, καθώς και στο ποσοστό
των δημοσιεύσεων τους που βρίσκεται στο 10% των πλέον «διαβασμένων» και
σημαντικών δημοσιεύσεων παγκοσμίως.
Βασική αρχή
της κατάταξης Webometrics είναι ότι στη σημερινή εποχή η πλειονότητα των
σημαντικότερων δραστηριοτήτων ενός ακαδημαϊκού ιδρύματος πρέπει να ανακλάται
κατ’ ανάγκη στον παγκόσμιο ιστό. Η κατάταξη δημοσιεύεται από το 2004 και
ανανεώνεται δύο φορές το χρόνο κάθε Ιανουάριο και Ιούλιο.
Αναλυτικότερα,
η κατάταξη κάθε Πανεπιστημίου βασίζεται σε τέσσερα επιμέρους κριτήρια:
-Παρουσία
(βαρύτητα 5%): Ο συνολικός όγκος περιεχομένου (ιστοσελίδων, εγγράφων, κλπ) που
δημοσιεύεται από το δικτυακό τομέα του ιδρύματος. Η μέτρηση παρέχεται από τη
μηχανή αναζήτησης Google.
– Απήχηση –
Ορατότητα (50%): Η ποιότητα του περιεχομένου αξιολογείται από τη δημοτικότητά
του, δηλαδή από τον αριθμό των εξωτερικών δικτυακών συνδέσμων σε περιεχόμενο
του ιδρύματος. Υπολογίζει τους συνδέσμους που έχουν άλλες σελίδες προς την
ιστοσελίδα του ΑΕΙ.
-Ανοιχτό
επιστημονικό περιεχόμενο (10%): Αξιολογείται η συμμετοχή του ιδρύματος στα
ανοιχτά επιστημονικά πρότυπα του παγκόσμιου ιστού μέσω του πλήθους των εγγράφων
που καταλογογραφούνται στο Google Scholar και των αριθμό των ετεροαναφορών σε
αυτά. Η μελέτη των ετεροαναφορών θεωρείται το εγκυρότερο κριτήριο αποτίμησης
του επιστημονικού – ερευνητικού έργου ενός Πανεπιστημίου. Στο κριτήριο αυτό δεν
ενδιαφέρει το πόσα άρθρα έχουν γραφτεί από τους καθηγητές του Πανεπιστημίου,
αλλά πόσες αναφορές του ονόματος και του έργου του έχουν γίνει σε άρθρα και
έρευνες άλλων συγγραφέων και καθηγητών άλλων Πανεπιστημίων.
-Αριστεία
(35%): Το ποσοστό των δημοσιεύσεων του ιδρύματος στο 10% των περισσότερο
αναφερόμενων δημοσιεύσεων σε κάθε επιστημονικό πεδίο.
Το άρθρο είναι αναδημοσίευση από την ιστοσελίδα eea.gr (Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθήνας)
*Αναδημοσίευση
από την ιστοσελίδα eea.gr (Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθήνας)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου