Τετάρτη 4 Ιανουαρίου 2012

Λαθρέμποροι και συμφέροντα



Όλα τα κανάλια μετέδωσαν ότι ο γενικός γραμματέας Τελωνειακών και Φορολογικών Υποθέσεων Γιάννης Καπελέρης παραιτήθηκε μετά την άσκηση δίωξης σε βάρος του, για απιστία περί την υπηρεσία. Κάποια πανηγύρισαν διότι ανακάλυψαν το… «λαμόγιο» που καλύπτει τους λαθρέμπορους! Φάνηκαν από την αρχή πολύ ύποπτοι αυτοί οι πανηγυρισμοί. Κάποια συμφέροντα κρύφτηκαν πίσω από τους εισαγγελείς που επανέφεραν την υπόθεση που είχε βγει στη δημοσιότητα από τον Οκτώβρη και ξεσπάθωσαν σαν ένοχοι που ήθελαν κάτι να κρύψουν.


Η δίωξη ασκήθηκε μετά από παραγγελία του οικονομικού εισαγγελέα Γρηγόρη Πεπόνη και αφορά σε καταγγελίες για τη μη είσπραξη προστίμων σε πρατήρια για λαθρεμπόριο καυσίμων. Ο κ. Καπελέρης αρνείται τις κατηγορίες.


Είναι η υπόθεση τόσο μεγάλη και κραυγαλέα όσο φαίνεται; Είναι 3.700 από τις 6.000 βενζινοπώλες εγγεγραμμένους στο σύστημα ΗΦΑΙΣΤΟΣ λαθρέμποροι και έφαγαν πρόστιμα που ο Καπελέρης προσπάθησε να σβήσει για να καλύψει το λαθρεμπόριο;


Και πως έπιασαν τους… λαθρέμπορους; Ακούστε για να πάθετε: Με στοιχεία που έγραψαν με τα ίδια τους τα χέρια οι βενζινοπώλες στο σύστημα ΗΦΑΙΣΤΟΣ και ήταν σαν να έλεγαν: « Είμαστε λαθρέμποροι, βάζουμε στον ΗΦΑΙΣΤΟ τα στοιχεία που το αποδείχνουν, πιάστε μας»!!! Και μιλάμε για 45.000 περίπου πράξεις όχι μια και δύο. Δηλαδή κάθε βενζινοπώλης ομολόγησε γραπτώς κατά μέσο όρο 12 και πλέον πράξεις… λαθρεμπορίας!!! Παρόμοια περίπτωση μαζικής ηλιθιότητας δεν έχει να μας παρουσιάσει η ιστορία.

Ποια είναι η αλήθεια;

Μια βενζινοπώλης από τη Χαλκιδική την άκουσα να λεέι κλαίγοντας:
-Μου έβαλαν πρόστιμο για λαθρεμπόριο. Θα μου το κλείσουν. Δεν έχω να τα πληρώσω!
-Κάνατε λαθρεμπόριο; ρωτάω εγώ αφελώς.

-Όχι, ούτε σταγόνα.
-Τότε τι είναι;

-Είχα κάνει μια καταχώρηση διόρθωσης στοιχείων ΑΦΜ στο σύστημα ΗΦΑΙΣΤΟΣ για παράδοση πετρελαίου θέρμανσης ένα λεπτό μετά την αρχική καταχώρηση και μόλις είδα το λάθος. Το σύστημα την αποδέχτηκε μετά 15 μέρες και αυτό θεωρείται «εκπρόθεσμη δήλωση» και η εκπρόθεσμη δήλωση χαρακτηρίστηκε απόκρυψη λαθρεμπορικής πράξης και…..

Αυτό ήταν! Χιλιάδες παρόμοιες πράξεις το σύστημα αντί να τις δεχτεί όπως το word αποδέχεται τις αλλαγές στο κείμενο που γράφετε, τις παρακρατούσε και τις εμφάνιζε μετά 15 μέρες πράγμα που σήμαινε αυτομάτως παράβαση!!! Η παράβαση διαβιβάζονταν αυτόματα στις ΔΟΥ για διερεύνηση και αυτές άρχισαν τα πρόστιμα χωρίς να εξετάζουν το θέμα, άλλωστε η παράβαση ήταν καραμπινάτη και «ομολογημένη»!!! Τι χρείαν εξηγήσεων είχαν;

Ποιος φοβάται;

Τελικά δεν αποκλείεται αυτή η κατηγορία κάλυψης λαθρεμπόρων κατά Καπελέρη θα τους βγει εντελώς ξινή. Κάποιοι νόμισαν ότι θα κρυφτούν με αυτή την κατηγορία. Είναι οι δυνάμεις που πραγματικά περιθάλπουν το λαθρεμπόριο καυσίμων. Θα τους βγει ξινή όμως μόνο αν υπάρξει πολιτική βούληση γι αυτό, πράγμα για το οποίο αμφιβάλω.


Η ιστορία έχει ως εξής: Μετά από συνεχή κυνηγητά των βενζινοπωλών η ομοσπονδία τους για να γλυτώσει τα μέλη της από εκβιασμούς και ανυπόστατες κατηγορίες, πρότεινε (2004) να εγκατασταθούν σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα έλεγχου εισροών – εκροών καυσίμων ώστε να μη μπορεί να διαφύγει του ελέγχου ούτε σταγόνα καυσίμου. Θα εξουδετερώνονταν και η νοθεία και η κλοπή των καταναλωτών έτσι.


Τα κυκλώματα ξαφνικά ζορίστηκαν και άρχισαν τα τρελά τους περί «αναξιόπιστου συστήματος». Μετά από 5 χρόνια διαμαχών, η κυβέρνηση της ΝΔ δέχτηκε, χωρίς πολλή διάθεση, να εισάγει το σύστημα με το νόμο 3784/09 (ΦΕΚ 137 Α/7-8-2009) : «Αναθεώρηση Διατάξεων του ν. 703/1977 περί Ανταγωνισμού», ‘αρθρο 31, παρ. 7 αλλά μόνο για τα βενζινάδικα και όχι για τα άλλα στάδια!


Τότε άρχισε η κωλυσιεργία από παράγοντες, γραφειοκράτες και μεγάλα συμφέροντα. Δεν ήθελαν με τίποτα το σύστημα. Παρότι έχουν εγκριθεί οι τεχνικές προδιαγραφές του συστήματος, στο υπουργείο Οικονομικών που πρέπει να δώσει το πράσινο φως εγκατάστασης περί άλλων τυρβάζουν.


Εδώ κάτι δεν πάει καλά. Ο Καπελέρης ήταν ένθερμος οπαδός αυτής της εγκατάστασης και συγκρούστηκε με τα συμφέροντα που το μπλόκαραν. Και όχι μόνο αυτό. Απ’ ότι κυκλοφορεί, δέχτηκε ολόκληρη την πρόταση των βενζινοπωλών για εγκατάσταση του συστήματος σε όλα τα στάδια από το διυλιστήριο μέχρι το πρατήριο ώστε να μη διαφεύγει ούτε σταγόνα καυσίμου. Δέχτηκε επίσης τον ηλεκτρονικό έλεγχο της διαδρομής κάθε φορτίου καυσίμων με GPS και την αυτόματη ηλεκτρονική μετάδοση κάθε εκροής και εκφόρτωσης, στο υπουργείο Οικονομικών όπου θα καταχωρούνταν λογιστικά και δεν θα υπήρχε περίπτωση απόκρυψης της συναλλαγής, του τόπου και της ποσότητας.


Αυτό θα ίσχυε και για τα προς εξαγωγή καύσιμα που μετατρέπονται σε εικονική εξαγωγή και κυρίως για το ναυτιλιακό καύσιμο για το οποίο τα λαμόγια κατάφεραν να ακυρώσουν το ηλεκτρονικό σύστημα έλεγχου ΠΟΣΕΙΔΩΝ. Το σύστημα αυτό υποτίθεται ότι θα έλεγχε ηλεκτρονικά τη διακίνηση του ναυτιλιακού καυσίμου με τις πλωτές δεξαμενές (σλέπια) οι οποίες αντί για τα πλοία «έστριβαν» (έπαψαν άραγε να στρίβουν;;;) για τη ξηρά!


Όποιος ξέρει πόσες εκατοντάδες εκατομμύρια θα έχανε το λαθρεμπόριο από αυτόν τον έλεγχο, μπορεί να αρχίσει τους συνειρμούς. Να καταλάβει ότι στον βάλτο της παραοικονομίας των καυσίμων συγκρούονται βουβάλια και την πληρώνουν τα βατράχια (βενζινοπώλες). Ειδικά στη σύγκρουση για το ατελώνιστο και αφορολόγητο ναυτιλιακό πετρέλαιο που ξεκινάει από το διυλιστήριο για τα πλοία και καταλήγει σε ιδιωτικά «διυλιστήρια» αποχρωματισμού στην ξηρά όπου το μετατρέπουν σε πετρέλαιο κίνησης για την εσωτερική αγορά, γίνεται το «πανηγύρι»! Στις πιάτσες πάντως κυκλοφορεί από δεκαετίες ότι οι λαθρέμποροι των καυσίμων είναι ικανοί να ανεβοκατεβάζουν βουλευτές και υπουργούς, όχι μόνο κάποιους ΓΓ! Αν αυτό λέει τίποτα ας το έχουμε υπόψη.

ΚΑΠΟΙΟ ΛΑΚΚΟ ΕΧΕΙ Η ΦΑΒΑ.

Δεν είναι δυνατόν να μιλάνε για λαθρεμπόριο σε δηλωμένες από τους βενζινοπώλες ποσότητες καυσίμων στο σύστημα ΗΦΑΙΣΤΟΣ και να μας λένε ότι κάποιος το καλύπτει ενώ όλα μπορούν να ελεγχθούν. Πως θα γίνει δηλαδή το λαθρεμπόριο σε καύσιμα για τα οποία έχουν εκδοθεί επίσημα παραστατικά και δηλώνονται; Θα ήταν τόσο ηλίθιοι οι λαθρέμποροι να δηλώσουν παράνομες πράξεις αντί να τις αποκρύψουν; Όλοι γνωρίζουν ότι οι λαθρέμποροι τίποτα απολύτως δεν δηλώνουν, κορόιδα είναι; Πως ξέφυγε αυτό από τους λαλίστατους «διώκτες του λαθρεμπορίου»;
Αν τώρα «κελαηδήσει» ο Καπελέρης και μας πει ποιοι εμπόδιζαν τα συστήματα ελέγχου, ίσως να βρεθεί η άκρη. Και οι εισαγγελείς που τόσο λαλάνε για κάλυψη λαθεμπόρων θα έχουν πολλή δουλειά εκεί που πρέπει, στην καρδιά των λαθεμπόρων και των επίορκων που τους υπηρετούν.

Όσο και αν είναι ηλίου φαεινότερο ότι και ο Καπελέρης είναι μέρος του συστήματος και μπορούμε να έχουμε τις επιφυλάξεις μας κατά πόσο θα βγάλει στη φόρα τον εσμό του λαθρεμπορίου, η εξόντωσή του φανερώνει σύγκρουση συμφερόντων και ίσως του ξεφύγει κάτι.

Ωστόσο βάζω ένα τελικό στοίχημα. Επειδή η πάταξη του λαθρεμπορίου και των λαθρεμπόρων καυσίμων είναι θέμα πολιτικής βούλησης, αυτή και πάλι δεν θα υπάρξει. Το πολύ - πολύ να τη πληρώσουν κάποιοι βενζινοπώλες με την επιβολή των άδικων προστίμων. Μετά ούτε «γάτα ούτε ζημιά». Τριάντα χρόνια στο ίδιο έργο θεατές τώρα θα μας πείσουν ότι διώκουν το λαθρεμπόριο;

2 σχόλια:

  1. Ουσιαστικά, πιστεύεις ότι είναι το εξιλαστήριο θύμα (σε τούτη και μόνο της περίπτωση); Εγώ περισσότερο είδα την υπόθεση ως come back των εισαγγελέων με το τάχα επιχείρημα ότι αυτός ευθύνεται την απόπειρα παραίτησής τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δείμο δεν μπορείς να βγάλεις εύκολα συμπεράσματα από την κομματική καμαρίλα και τη σύμπλεξή της με τα μεγάλα συμφέροντα και τη γραφειοκρατία. Όλοι είναι ενωμένοι κατά του λαού αλλά μεταξύ τους όλοι είναι εναντίον όλων με μόνη διαφορά ότι την μπαγκέτα κρατάνε πάντα οι κεφαλαιοκράτες.

    Δεν ξέρω πόσο αθώος είναι ο Καπελέρης. Ούτε είναι αυτό το ζητούμενο. Υποπτεύομαι όμως ότι η υπόθεση αυτή ξεπερνά τα όριά της κατά παράξενο τρόπο. Σήμερα, 5/1/12 έρχεται σε φως εσωτερική αλληλογραφία του ΥΠΟΙΚ που λέει καθαρά ότι οι παραβάσεις δεν ήταν λαθρεμπόριο και μάλιστα το λένε και αυτοί που κατάγγειλαν την κάλυψη λαθρεμπορίου για τις ίδιες πράξεις (Σπινέλλης)! Τι να πει κανείς;

    Προχθές το υπ. Ανάπτυξης μας είπε ότι κάποιοι μπλοκάρουν τα συστήματα στα βενζινάδικα αλλά δεν είπε τίποτα για τα άλλα στάδια…
    Χθες το υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε, γράφει ο τύπος, την υπογραφή της απόφασης για την εγκατάσταση του ηλεκτρονικού συστήματος εισροών - εκροών καυσίμων στις δεξαμενές των βενζινάδικων. Δεν ανακοίνωσε όμως την ίδια εγκατάσταση στα διυλιστήρια, στα βυτιοφόρα, στις πλωτές δεξαμενές καυσίμων και στις δεξαμενές των εταιρειών. Λες και οι βενζινοπώλες βγάζουν μόνοι τους λαθρεμπορικό καύσιμο με γεώτρηση στα βενζινάδικα! Το λαθρεμπορικό καύσιμο δε έχει πηγή εκκίνησης και έχει μόνο πηγή εκροής;
    Σήμερα γίνεται στο υπουργείο σύσκεψη με τους βενζινοπώλες που θα θέσουν την κάθετη εφαρμογή του συστήματος σε όλα τα στάδια ακόμη και στα μέσα μεταφοράς αλλά δεν πιστεύω ότι θα πάρουν τίποτα πέρα από υποσχέσεις όπως πάντα.

    Κάτι δεν πάει καλά και δεν ξέρουμε τι θα βγει στην επιφάνεια αφού κόρακας κοράκου μάτι…

    ΑπάντησηΔιαγραφή